Jak se učíme DĚ, TĚ, NĚ?

22.02.2016 13:07

Jak se učíme DĚ, TĚ, NĚ?

K tématu se dostáváme pomocí příběhu od Lenky Poulové.

"Král a královna měli 3 syny: D, T a N... všichni tři byli od mala odvážní, silní, zvědaví, někdy až příliš tvrdí a často řešili spory bojem. Jak šel čas a kluci se otloukali a otloukali, nejstarší D se zvedl a říká: "Tak dost!" Pořád se handrkujeme, přeme, bojujeme, ale celé roky to nikam nevede. Co když to zkusíme jinak? Ale jak? Říkají T a N jedním dechem. "To ještě nevím". Zítra ráno se tady sejdeme, do té doby na tím přemýšlejme! .....Ráno říká "N" - já nic "T" - já taky nic, ale "D" říká: a co se vždycky zkusit domluvit? A začaly nové dny. Kluci se učili domlouvat, často si povídali, smáli se, ani si nevšimli a byli z nich dospělí ... "Je čas se oženit!" řekl král. Našel jsem Vám tři krásné a moudré princezny. Jsou to trojčata k nerozeznání podobná: Eva, Eliška a Emily ....byla to veliká láska. Kluci se zamilovali a sloupli poslední slupky tvrdosti. V den svatby byli úplně dojatí, jak se říká "naměkko". Každý princ dostal svou korunu Ď, Ť a Ň. Jenže všichni se shodli, že se mnouhem více zdobí a krášlí ženy, a tak jim své korunky dali. A od té doby, vládnou a žijí ruku v ruce, pevně i měkce: DĚ, TĚ, NĚ."

Příběhem nás provázely také loutky (D, T, N, tři putující korunky, 3 x  E). Po příběhu se rozdělujeme do tří skupinek. Jak jinak než do skupinky DĚ, TĚ a NĚ. Rozdávám dětem několik vydání čtyřlístků a děti maji za úkol hledat slova s DĚ, TĚ a NĚ. Slova píšeme na plakáty, poté si je představujeme v kroužku. Nahlas si čteme slova. Poté plakáty vyvěsíme a ještě si je každý prohlížíme sám. Poté už se každý sám vrháme na pracovní list. Práce to byla těžká a intenzivní. My věříme, že to stálo za to a s DĚ, TĚ a NĚ si už vždycky budeme vědět rady.

Kristýna