Radka Šichová

Třídní učitelka 1. L pro školní rok 2017/18

asistentka ve výuce, vychovatelka ve školní družině

Radku provází děti již téměř 20 let. Začínala jako vedoucí na táborech a také pravidelných schůzkách s dětmi v oddíle. Práce s dětmi ji vždy velice nabíjela a byla pro ni velikou inspirací. Vystudovala pedagogickou fakultu MU v Brně, obor speciální a sociální pedagogika. Pracovala jako vychovatelka v dětském domově a také se věnovala sociální práci s dětmi a rodinami nacházející se v nepříznivých životních podmínkách. V současné době se věnuje svým dvěma malým dětem a to ji přivedlo k hlubšímu přemýšlení nad jejich dalším rozvojem a vzděláním.  Absolvovala také výcvik v krizové intervenci a pracuje na Lince důvěry v Brně. Věnuje se józe a vede také jógu s dětmi při mateřském centru. Miluje přírodu, hory a aktivní pohyb, ráda zpívá a také výtvarničí.

„Čím jsem starší, tím více je mi svět dětí bližší a osobně rozvíjející. Ráda se jimi nechávám inspirovat.  Jsou pro mě velkou studnicí nových zážitků, zajímavých myšlenek a nositeli velkých a intenzivních prožitků a emocí, jak těch méně radostných, tak i pozitivních.“



Více zde: http://www.skolaletokruh.cz/nasi-lide/asistenti-a-vychovatele/radka-sichova/

Radku provází děti již téměř 20 let. Začínala jako vedoucí na táborech a také pravidelných schůzkách s dětmi v oddíle. Práce s dětmi ji vždy velice nabíjela a byla pro ni velikou inspirací. Vystudovala pedagogickou fakultu MU v Brně, obor speciální a sociální pedagogika. Pracovala jako vychovatelka v dětském domově a také se věnovala sociální práci s dětmi a rodinami nacházející se v nepříznivých životních podmínkách. V současné době se věnuje svým dvěma malým dětem a to ji přivedlo k hlubšímu přemýšlení nad jejich dalším rozvojem a vzděláním.  Absolvovala také výcvik v krizové intervenci a pracuje na Lince důvěry v Brně. Věnuje se józe a vede také jógu s dětmi při mateřském centru. Miluje přírodu, hory a aktivní pohyb, ráda zpívá a také výtvarničí.

„Čím jsem starší, tím více je mi svět dětí bližší a osobně rozvíjející. Ráda se jimi nechávám inspirovat.  Jsou pro mě velkou studnicí nových zážitků, zajímavých myšlenek a nositeli velkých a intenzivních prožitků a emocí, jak těch méně radostných, tak i pozitivních.“



Více zde: http://www.skolaletokruh.cz/nasi-lide/asistenti-a-vychovatele/radka-sichova/

Radku provází děti již téměř 20 let. Začínala jako vedoucí na táborech a také pravidelných schůzkách s dětmi v oddíle. Práce s dětmi ji vždy velice nabíjela a byla pro ni velikou inspirací. Vystudovala pedagogickou fakultu MU v Brně, obor speciální a sociální pedagogika. Pracovala jako vychovatelka v dětském domově a také se věnovala sociální práci s dětmi a rodinami nacházející se v nepříznivých životních podmínkách. V současné době se věnuje svým dvěma malým dětem a to ji přivedlo k hlubšímu přemýšlení nad jejich dalším rozvojem a vzděláním.  Absolvovala také výcvik v krizové intervenci a pracuje na Lince důvěry v Brně. Věnuje se józe a vede také jógu s dětmi při mateřském centru. Miluje přírodu, hory a aktivní pohyb, ráda zpívá a také výtvarničí.

„Čím jsem starší, tím více je mi svět dětí bližší a osobně rozvíjející. Ráda se jimi nechávám inspirovat.  Jsou pro mě velkou studnicí nových zážitků, zajímavých myšlenek a nositeli velkých a intenzivních prožitků a emocí, jak těch méně radostných, tak i pozitivních.“

 

Co Vás zaujalo na škole Letokruh?

Blízký vztah a kontakt s přírodou a reálnými věcmi, které nás obklopují. Prostor si mnoho věcí prakticky osahat, vyzkoušet, setkat se s nimi. Příjemné je také podporující pracovní prostředí.

Kde a na jakém typu škol jste učil/a v předchozích letech?

Dříve jsem pracovala spíše v sociálních službách s dětmi a rodinami v náročných životních situacích, na lince důvěry, v dětském domově. První škola kde jsem zakotvila, byl právě Letokruh. Takže tady sbírám zkušenosti a vycházím také ze svých osobních.

Co Vás baví na práci s dětmi především?

To že to nikdy není stejné. Je to velice kreativní práce, mnohdy překvapivá. Zároveň není nenáročná a přináší mnoho výzev, kterým je možné čelit. Dává tak prostor k tomu, se stále někam posouvat a rozvíjet. 

 Co Vám připadá důležité děti naučit?

Možná bych to vzala z jiného konce. Nechtěla bych, aby děti ztratily zájem o to, něco se naučit, dozvědět, rozvíjet se... Také mi připadá důležité, aby se děti naučily orientovat v informacích, kterých je dnešní doba plná, a jsou velice snadno dostupné.  

Jaké pedagogické koncepce ve své práci využíváte?

Čím víc nad tím přemýšlím, tak si říkám, že tak jako jsou děti a jejich osobnosti různé, tak mohou být i různé přístupy a pedagogické koncepce. Asi není možné říci, která z nich je nejlepší. Montessori přináší mnoho kreativních pomůcek, Waldorf má mnoho zajímavých myšlenek, přírodní pedagogika je něco, co je Letokruhu hodně blízké.  Myslím, že je také neméně důležité i to, jaká osobnost je sám pedagog.

V čem jsou třídy v Letokruhu jiné než třídy v klasických školách?

Jsou tu některé zřetelné rozdíly. Menší počet dětí ve třídách, děti se nehodnotí známkami, chodí často do přírody, učí se být v kontaktu s věcmi mimo školu. Další rozdíly, které už možná nejsou na první pohled tak vidět je blízký kontakt učitele a žáka potažmo i rodiče, komunitní ráz školy, to že se k dětem přistupuje individuálně, což neznamená, že každé dítě dělá vždy něco jiného než ostatní – děti pracují i společně, ale vzhledem k menšímu počtu je máme možnost mnohem více poznat, vědět o nich, o jejich radostech, starostech a potřebách a reagovat na ně.

Jaký způsob hodnocení dětí je Vám blízký?

Když jsem přišla do Letokruhu, tak jako jedna z prvních věcí, které jsem si říkala, byla, že bych jako dítě byla opravdu šťastná, kdyby mě někdo namísto nic neříkajících známek hodnotil a psal mi vysvědčení slovní.

Jak si představujete komunikaci s rodiči?

Představuji si ji jako vzájemnou a pokud možno nic neskrývající. Jak ze strany pedagoga, tak ze strany rodičů. To pak může pomoci vyřešit a předejít mnoha věcem.  Zpětná vazba je něco co je třeba k tomu, abychom se mohli posouvat dál.